آموزش پروژه محور کتیا – طراحی موتور چهار سیلندر خطی با CATIA
کتیا (CATIA) به علت یادگیری آسان، محیط طراحی چشمنواز، کاربری ساده و کاربرپسند بودن آن، در بین تمام طراحان در دنیا و ایران مورد استقبال قرار گرفته است. از جمله کابرد این آموزش میتوان به طراحیهایی مانند موتورسیکلتها، موتورهای بنزینی، پمپهای رفت و برگشتی موتورهای تولید برق، کمپرسورها، موتورهای خودرو و هواپیماهای ملخی و تمام دستگاهها و قطعاتی که دارای تولید قدرت و نیرو هستند اشاره کرد.
- فصل یکم: مقدمه و اهمیت پروژه
- درس یکم: مقدمهای بر طراحی موتور چهار سیلندر خطی با CATIA
- فصل دوم: آشنایی با قطعات و کارایی موتور خودرو
- درس دوم: آشنایی کلی با موتور خودرو (موتور چهار سیلندر خودرو)
- درس سوم: سیکل اتو و طریقه کار کردن موتور
- فصل سوم: آشنایی با نرمافزار کتیا و انتخاب محیطهای مناسب برای طراحی
- درس چهارم: آشنایی با نرمافزارهای مهندسی
- درس پنجم: ترفند ساده برای سریع باز کردن نرمافزار کتیا
- درس ششم: سفارشی کردن سه محیط اصلی نرمافزار کتیا
- فصل چهارم: آشنایی و طراحی قطعات در محیط Part Design
- درس هفتم: آشنایی با محیط 2D Sketcher
- درس هشتم: آشنایی با نوار ابزار Profile در محیط 2D
- درس نهم: آشنایی با نوار ابزار Constraint و Operation در محیط 2D
- درس دهم: آشنایی با دستورات Pad و Pocket در محیط 3D
- درس یازدهم: آشنایی با دستورات Reference Element
- درس دوازدهم: آشنایی با دستورات Shaft و Groove
- درس سیزدهم: آشنایی با دستورات Multi Section Solid و Removed Multi Section Solid
- درس چهاردهم: آشنایی با نوار ابزار Rectangular Pattern
- فصل پنجم: طراحی قطعات موتور خودرو در محیط Part Design
- درس پانزدهم: طراحی بوش یا گژن پین (Gudgeon pin)
- درس شانزدهم: طراحی سوپاپ (Soupape)
- درس هفدهم: طراحی پیستون (Piston)
- درس هجدهم: طراحی دسته شاتون (Connecting Rod)
- درس نوزدهم: طراحی میلبادامک (Camshaft)
- درس بیستم: طراحی میللنگ (Crankshaft)
- درس بیستویکم: طراحی فنر (Spring)
- درس بیستودوم: طراحی چرخدنده بزرگ (Major Gear)
- درس بیستوسوم: طراحی چرخدنده کوچک (Minor Gear)
- درس بیستوچهارم: طراحی سر سیلندر (Cylinder Head)
- درس بیستوپنجم: ایجاد سوراخها و برشهای داخلی سر سیلندر
- درس بیستوششم: طراحی واشر سر سیلندر (Washer)
- درس بیستوهفتم: طراحی سیلندر (Cylinder)
- فصل ششم: روی هم سوار کردن قطعات موتور خودرو در محیط Assembly Design
- درس بیستوهشتم: آشنایی با نوار ابزار Product Structure Tools
- درس بیستونهم: آشنایی با نوار ابزار Move
- درس سیام: آشنایی با قیود (Constraints)
- درس سیویکم: اسمبل کردن قطعات پیستون، دسته شاتون و گژن پین
- درس سیودوم: اسمبل کردن قطعات سر سیلندر
- درس سیوسوم: اسمبل کردن قطعات سیلندر
- درس سیوچهارم: اسمبل کردن کل قطعات موتور خودرو روی هم
- درس سیوپنجم: آشنایی با نوار ابزار Clash
- فصل هفتم: آشنایی و کار با محیط نقشهبرداری نرمافزار یا Drafting
- درس سیوششم: آشنایی ابتدایی با محیط Drafting
- درس سیوهفتم: آشنایی با نوار ابزارهای Text Properties و Sheet Background
- درس سیوهشتم: ابعادگذاری دسته شاتون در محیط نقشهبرداری نرمافزار کتیا
- درس سیونهم: علائمگذاری و نقشهبرداری از میللنگ خودرو در محیط Drafting
- درس چهلم: تهیه نقشه و علائمگذاری روی قطعات کلی موتور خودرو
- فصل هشتم: رندرگیری از پروژه مورد نظر
- درس چهلویکم: رندرگیری از قطعات کلی خودرو در محیط نرمافزار کتیا با استفاده از نوار ابزار Photo Studio
- درس چهلودوم: آشنایی و رندرگیری موتور خودرو با استفاده از نرمافزار KeyShot
منبع:
فرادرس