شرایط سالن پرورش قارچ برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن +فیلم

بیشتر پرورش دهندگان قارچ به پرورش قارچ دکمه ای روی آورده اند ، علت این موضوع طعم عالی و بازارپسندی بیشتر آن است. چنانچه شما هم جزو افرادی هستید که به این شغل
شرایط سالن پرورش قارچ برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن +فیلم

بیشتر پرورش دهندگان قارچ به پرورش قارچ دکمه ای روی آورده اند ، علت این موضوع طعم عالی و بازارپسندی بیشتر آن است. چنانچه شما هم جزو افرادی هستید که به این شغل علاقمند شده اید و به دنبال کسب درآمد از این طریق هستید پیشنهاد می کنیم که حتما این مطلب را تا انتها دنبال نمایید چون در این پس اطلاعات مهمی به شما ارائه می دهیم که می تواند موفقیت شما را در این حرفه در پی داشته باشد.

نحوه ساخت سالن پرورش قارچ

پست مشابه : 10 نکته بسیار مهم روش پرورش قارچ صدفی در سالن بصورت اصولی و مدرن

شرایط سالن پرورش قارچ:

برای تولید قارچ پرورشی در گام اول باید یک سالن مناسب و استاندارد احداث کرد. اگر مبتدی هستید، در گام اول باید اطلاعات تخصصی خود را بالا ببرید و اگر در این زمینه اطلاعی ندارید به‌ هیچ‌عنوان این کار را شروع نکنید. از هر کارگاه خانگی می‌توان برای پرورش قارچ استفاده کرد؛ اما اگر به آن به چشم یک شغل دائمی نگاه کنید، یک سری نکات هست که باید آنها رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

سقف سالن : استفاده از قوطی آهنی ، کارتون پلاست، پشم شیشه و ورق های شیروانی برای عبور آب باران برروی سقف سالن هم مهم است و باید این موارد رعایت شود. همچنین  بهتر است دیوار های سالن های پرورش قارچ دوبل باشد بدین صورت که بین دیواره سالن های کنار هم فاصله باشد ولی معمولاً بدلیل ارزان تر شدن قیمت، سالن ها دارای یک دیوار مشترک هستند. ساختارهای استیل در سالن های پرورش قارچ با دیواره ها ترکیب می شود، این ساختارها از جنس استیل گالوانیزه ساخته می شوند و در برابر گرما، سرما آلودگی و رطوبت هوا مقاوم هستند. برای جلوگیری از خروج هوا یا تبادل هوای گرم و سرد بین سالن های مختلف بهتر است که ساختار استیل به طور کامل پوشیده شود. در سالن های با سقف صاف اگر از میعان بخار آب و چکه کردن آب بر روی بستر جلوگیری شود، عملکرد خوبی دارند. در سالن های با سقف های منحنی هم هوای مرده کمتر ایجاد شده و جریان هوا به خوبی انجام می گیرد.

 

پرورش قارچ

توی این پک فوق العاده، روش پرورش قارچ خوراکی رو به صورت اصولی یاد بگیر. پرورش قارچ خوراکی اصول خاص خودشو داره اما با کمک این پک می تونی به درآمد فوق العاده بالا و بازدهی بی نظیر برسی. فقط 5 روز از وقتتو می گیره!

 

سقف

عایق بودن دیواره ها و درها : دیوارها و درهای سالن شما باید حتماً عایق باشند. از روش های عایق بندی سالن ها، استفاده از پانل های ساندویچی می باشد. این پانل ها شامل صفحات گالوانیزه استیل و در داخل از یک پوشش پلاستیکی و پلی اورتان متفاوت است.  پانل های درب بهتر است از آلومینیوم یا آهن گالوانیزه ساخته شود. روش دیگر در عایق کردن این است که دو لایه پلاستیک را با یک لایه پشم شیشه یا پشم صنعتی در بین آنها قرار می دهند. درب ها باید به صورت کامل با نوارهای لاستیکی عایق شوند و قالب های آلومینیومی یا استیل گالوانیزه مناسب تر می باشد و تا حد امکان از ورود سرما و تبادل هوا باید جلوگیری شود.

پانل

بدنه سالن : آنچه که در ساخت سالن باید به آن توجه کرد استفاده از بلوک های سیمانی برای دیوارهاست. سالن های مدرن و پیشرفته ی امروزی از صفحات استیل ضدزنگ با پلی استیرن های پر نشده یا بتن ساخته می شوند. این گونه مواد برای جداسازی و ایزوله شدن محیط بسیار مفید هستند زیرا سبب افزایش امکان کنترل شرایط محیطی می شوند، نوسانات دمایی را متعادل می کنند و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. دیواره ها و سقف را معمولاً با رنگ پلیمر رنگ آمیزی می کنند تا سالن ها نسبت به رطوبت مقاوم گردند. برای افزایش ضریب بهداشتی رنگ سفید را برای رنگ آمیزی انتخاب می کنند. رنگ های مورد استفاده باید تا حد زیادی مقاوم به رطوبت زدگی باشند و همچنین نسبت به آب و دما نیز باید مقاوم باشند.

بدنه-سالن

مسطح بودن و زهکشی کف سالن: بکار بردن بتون سیمان برای کف سالن از اهمیت بالایی برخوردار است.(چون کف سالن خیلی باید محکم باشه تا بتونه وزن طبقات رو تحمل کنه) قسمت کف در واحد تولید قارچ دارای اهمیت خاصی است. در بسیاری از موارد مشکلاتی جهت حمل و نقل مواد به داخل و خارج سالن ها به دلیل کم دقتی در ساخت قسمت کف راهروها ایجاد می شود و به همین دلیل در ساخت قسمت کف باید دقت کرد که کف ساخته شده صاف باشد تا باز و بسته شدن درب ها با مشکل مواجه نگردد. در سالن ها بهتر است سیستم زهکشی مناسب ایجاد شود تا آب های اضافی از طریق این زهکش خارج گردند. بدلیل رعایت نکات بهداشتی این زهکش ها باید به صورت منظم تمیز گردند. جهت تمیز کردن زهکش ­ها، می ­توان در داخل زهکش­ ها یکسری کانال که دارای شبکه­ های توری می­ باشند، قرار داد. سعی شود زهکش های سالن ها با همدیگر در ارتباط نباشند زیرا بیماری های و آلودگی ها براحتی از یک سالن به سالن دیگر منتقل می شوند. در کف سالن ها از سیمان به عنوان یک عایق استفاده می کنند. کف در راهروها باید ضخیم ­تر باشد زیرا پرکردن و خالی کردن سالن ها در آن انجام می گیرد.

صافی-کف-سالن1

درب ها، پنجره ­ها و منافذ سالن ­ها: بهتر است درب ها لولایی باشند که بتوان به سهولت از دو طرف باز نمود. درب های پشت سالن ها کشویی هستند که فقط از طرف بیرون باز می شوند ولی بهتر است یکی از این درب ها از قسمت داخلی هم قابلیت باز شدن را داشته باشند تا در مواقع لزوم به عنوان درب اضطراری مورد استفاده قرار گیرند. برای درب ها و پنجره ها باید از توری های فلزی جهت جلوگیری از ورود حشرات استفاده کرد. برای منافذ و سوراخ ها از فیلترهای ساده جهت جلوگیری از ورود حشرات استفاده نمود.

 

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

در و پنجره لولایی

حداکثر استفاده از فضای سالن :  برای استفاده از حداکثر فضا هم می‌توان سالن را قفسه‌بندی و تا پنج طبقه از آن استفاده کرد. فاصله هرکدام از طبقات با هم حداقل باید ۶۰ سانتی‌متر باشد که قفسه‌ها باید فلزی با پروفیل آهنی باشند و در استانداردهای بین‌المللی هم پروفیل‌های آلومینیومی و ضد زنگ است که تقریباً برای یک سالن ۱۰۰ متری هزینه این قفسه ها حدوداً سه میلیون و نیم الی ۴ میلیون تومان آب می‌خورد.

قفسه-قارچ

ابعاد سالن : ابعاد استاندارد سالن تولید در نوع سنتی تا صنعتی متفاوته ولی در نوع نیمه صنعتی و برای شروع کار یه سالن یه طول 12 متر وعرض 6 متر وارتفاع بین 3 و نیم تا 4 متر می تونید بسازید. توی این ابعاد میشه دو ردیف قفسه به طول 11 متر وعرض هر ردیف 120سانتی متر که میشه سه ردیف بلوک کمپوست توش قرار داد (ابعاد کمپوست های بلوکی 40*60 هستند) و در هر ردیف میشه تا پنج طبقه قرار داد. که البته چهار طبقه راحت تر و بهتر است. با یکم محاسبه میشه گفت این سالن ظرفیت کمپوستش هر طبقه گنجایش 54 بلوک کمپوست رو داره. پس 4 طبقه گنجایش حدود 216 کپوست رو داره که طبق گفته ما که دو ردیف قفسه اگر داشته باشیم میشه. کل سالن گنجایش 432 بلوک کمپوست که وزن هر بلوک حدودا 20 کیلو هست که جمعا ظرفیت سالن ما 8.640 تن میباشد.

حتما بخوانید: 6 نکته بسیار مهم پیش از شروع پرورش قارچ در منزل یامزرعه که باید بدانید! (گام به گام)

اگر مبتدی باشیم از این مقدار 15 درصد قارچ برداشت میکنیم که حدود 1300 کیلو گرم میشه که درسته عدد پایینیه ولی اگر همین سالن رو با تجربه راه بندازیم چیزی حدود 30 درصد برداشت میکنیم که در هر دوره یعنی 2600 کیلو که سود آوری آن عالی میشود و توجیح پذیری عالی دارد.

چنانچه باز هم سؤالی دارید در بخش نظرات آنرا ثبت کنید تا پاسخگوی آنها باشیم.

منبع: هنر فردی
هنر فردی
رایگان
دریافت فایل
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403، ساعت 22:59