انواع چوب و کاربرد آنها (18 چوب رایج)

نژاد بشر همیشه رابطه نزدیکی با درختان داشته است.چوب درطول تاریخ یکی از موادضرری برای ادامه زندگی شناته میشد، از وشن کردن آتش برای گرم شدن تا ساختن وسایل مورد
انواع چوب و کاربرد آنها (18 چوب رایج)

نژاد بشر همیشه رابطه نزدیکی با درختان داشته است.چوب درطول تاریخ یکی از موادضرری برای ادامه زندگی شناته میشد، از وشن کردن آتش برای گرم شدن تا ساختن وسایل مورد نیاز زندگی و تکامل صنعت.

چوب یک ماده ایده آل با کاربردهای زیاد در زندگی ما مثلا در مبلمان های چوبی خانه هایمان است. از طریق مدیریت پایدار، ما می توانیم به استفاده از چوب ادامه دهیم بدون این که بیش تر آن ها را در معرض خطر قرار دهیم. ما می توانیم با کسب اطلاعات بیش تر در مورد انواع مختلف چوب و کیفیت آن ها به محیط زیست کمک کنیم. راهنمای زیر جزئیاتی در مورد انتخاب انواع چوب، خصوصیات و کاربردهای آن ها ارائه می دهد.

چوب سخت در مقابل چوب نرم

در واقع اصطلاحات “سخت” و “نرم” بیش تر توصیف گیاه شناسی است تا ایده دقیق چگالی و احساس چوب. اگر چه به طور کلی درست است که اکثر چوب های سخت در واقع سخت هستند و چوب های نرم، نرم تر هستند، منتها چندین استثنا وجود دارد که در ادامه این راهنما خواهیم دید.

 

کابینت

توی این پک فوق العاده، کابینت سازی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! کابینت سازی و نجاری رو سریع یاد بگیر و حسابی پول دربیار! 

 

تفاوت های اساسی بین این دو به شرح زیر است:

با این حال این تمایزها کلی است و برای کشف بیش تر باید به نوبت به هر یک از انواع چوب نگاه دقیق تری داشته باشیم.

انواع چوب

خانم ها چه مدل ریشی را می پسندند و از چه ریشی متنفرند؟

چوب های دیگر (چوب های اقتصادی ساخته شده)

این نوع چوب های ارزشمند اغلب برای پشتی، کناره ها و قسمت های داخلی برخی از انواع مبلمان که طراحی و تجمل در ساخت آن ها لازم نیست، مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مبلمان ها کاملا از این نوع چوب های ساخته شده (ساخته دست بشر) با قیمت بسیار پایین ساخته می شوند که اغلب برای خریدارانی که اولین بار است می خواهند مبلمان بخرند یا برای اتاق خواب کودکان بسیار مناسب است.

تخته فیبر را می توان در میان انواع چوب ساخته شده به دلیل “سازگار بودن با محیط زیست” در نظر گرفت، زیرا شامل مواد بازیافتی مانند خاک اره، تراشه های چوب، کاغذ، مقوا و الیاف گیاهی است. این مواد با استفاده از موم و رزین مصنوعی بهم متصل می شوند، سپس گرم شده و تحت فشار زیاد قرار می گیرند تا ورق های بزرگی از آن ساخته شود.

 

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

این یک گزینه ارزان برای استفاده از چوب است که برای بسیاری از پروژه های ساختمانی و مبلمان سازی ها مفید است. از فوائد آن می توان به سبک بودن، توانایی تحمل بارهای سنگین، و کیفیت خوب عایق بودن اشاره کرد. با این حال، هرگز به اندازه چوب واقعی با دوام و مستحکم نیست. هم چنین، این چوب حاوی ماده شیمیایی اوره- فرمالدئید است که با برش تخته آزاد می شود. به همین دلیل، استفاده از ماسک محافظ گرد و غبار و عینک ضروری است و برش باید در یک منطقه با تهویه مناسب انجام شود. فرمالدئید سرطان زا بوده و هم چنین احتمالا باعث ایجاد مشکلات ریه می شود.

اصطلاح MDF اغلب به اشتباه برای توصیف انواع الیاف فیبر استفاده می شود. در حالی که فقط مربوط به فیبر با تراکم متوسط است. برای واجد شرایط شدن به عنوان MDF باید تراکم 600 تا 800 کیلوگرم در متر مکعب داشته باشند. جدا از این، MDF یک کامپوزیت چوبی مهندسی است که اکثر جزئیات مربوط به توصیف تخته فیبر، از جمله موارد مثبت و منفی را در خود دارد. یک استثنا در این مورد این است که به دلیل کوچک بودن الیاف معمولا بدون “پارگی” یا شکاف، خوب برش می خورد. با این حال، از آن جا که این تخته فاقد رگبندی است، پیچ یا میخ را به خوبی نگه نمی دارد.

با توجه به نگرانی ‌های موجود در مورد ماهیت سمی رزین‌ها و VOCs (ترکیبات آلی فرار) اخیرا تحقیقاتی انجام شده‌ است تا راه ‌های جدیدی برای اتصال فیبرها فراهم شود.

دانلود رایگان 14 درس بسیار کاربردی آموزش نجاری

باز هم، این نوع از آن جهت شبیه تخته فیبر و MDF است که یکی از انواع چوب های ساخته شده توسط بشر است که از همان مراحل ساخت جهت درست کردن آن استفاده می شود. با این حال، در مورد تخته خرده چوب از پوسته ها و تراشه های بزرگ تری استفاده می شود که باعث ایجاد حفره های درون ساختار آن می شود. این ها می توانند هنگام برش دادن تخته ها به اندازه های دلخواه، باعث ایجاد لبه های شکسته یا دندانه دار شوند. تخته خرده چوب به عنوان جایگزینی ارزان برای چوب های سنتی در نظر گرفته می شود و امکان تهیه مبلمان با وزن مناسب و سبک را فراهم می کند. با این حال، مبلمان های ساخته شده با این نوع چوب به اندازه نمونه های مشابه ساخته شده از چوب یا MDF واقعی دوام نخواهند داشت، زیرا به دلیل جاذب رطوبت بودن مستعد تاب خوردن بوده و بسیار ضعیف تر از آن ها هستند. همانند فیبر و MDF، از فرمالدئید در فرآیند تولید برخی از این تخته ها نیز استفاده می شود.

این نام از ‘plies’ گرفته شده است که از ورق هایی تشکیل می شوند که بلافاصله پس از ورود به سیستم پوست آن ها کنده می شود. این ورق ها یا روکش ها با زاویه 90 درجه روی هم گذاشته می شوند و در جای خود چسبانده شده تا یک صفحه نازک اما سفت و سخت تشکیل دهند. ورق معمولا سطح صاف تری دارد و از کیفیت بالاتری نسبت به سطح استفاده شده در سازه ها برخوردار است. سطح ناهموارتر داخل آن به چسبیدن هر چه بهتر آن کمک می کند و انتهای صاف قسمت بیرونی آن جلوه بهتری ایجاد می کند. ساختار تخته سه لا متقاطع بوده و آن را در برابر خم شدن بسیار مقاوم و مستحکم می کند.

چند نوع مختلف تخته سه لا وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند:

روکش ها همیشه مورد توجه سازندگان مبلمان با کیفیت قرار گرفته اند و به آن ها این امکان را می دهند که جلوه زیبایی داشته باشند. می توان آن را به 0.6 میلی متر برش داد. این بدین معنی است که مواد بیش تری از یک درخت باید جدا شود.

مهارت های اساسی کار با چوب که همه نجاران باید بدانند

در این روزهایی که باید دانسته های خود را درباره محیط زیست افزایش دهیم، استفاده از روکش به عنوان یک روش خوب برای افزایش پایداری بسیار تاثیر گذار خواهد بود. مبلمان را می توان با استفاده از برخی از مثال های بالا ساخت، سپس با افزودن روکشی که دانه های چوب صیقلی شده ای دارد، خیره کننده و زیبا کرد.

منبع: هنر فردی
هنر فردی
رایگان
دریافت فایل
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403، ساعت 16:07