بهترین کود برای خیار کدام است؟ چه مقدار از آن استفاده کنیم؟

در مطالب گذشته در مورد نحوه کشت و پرورش صحیح خیار گلخانه ای در خدمت شما بودیم. امروز قصد داریم 2 نمونه از بهترین کودها که برای رشد بهتر خیار مناسبند را به شما
بهترین کود برای خیار کدام است؟ چه مقدار از آن استفاده کنیم؟

در مطالب گذشته در مورد نحوه کشت و پرورش صحیح خیار گلخانه ای در خدمت شما بودیم. امروز قصد داریم 2 نمونه از بهترین کودها که برای رشد بهتر خیار مناسبند را به شما معرفی کنیم و سپس زمان و مقدار مصرف آنها را بطور کامل برای شما شرح دهیم.

مقدمه:

گیاه خیار گیاهی است یکساله و از جمله گیاهانی است که برای کشت و پرورش آن، مراقبت و دانش بالایی نیاز است. مواد مغذی موجود در خاک خیلی زود توسط بوته خیار جذب و مصرف می شود و گیاه برای رشد به مواد بیشتری نیاز دارد پس باید با استفاده از کود این گیاهان را تغذیه نمود. رشد بوته خیار سریع است و در اغلب خاک هایی که مشکل شوری نداشته باشند می روید و در خاک هایی که از مواد آلی بالا و pH بین 6-7 برخوردار باشند، بسیار خوب رشد می کند. اما به دلیل حساسیت گیاه به شوری، باید از مصرف یک دفعه کود اجتناب کرد و کود های محلول را به طور مداوم و متعادل با نیاز گیاه از طریق سیستم آبیاری مصرف نمود.

مطلب مشابه : 10 نکته بسیار مهم قبل از راه اندازی گلخانه خیار (حتما بخوانید!)

مزایای استفاده از کود در پرورش گیاهان:

1- کود مایع خیار گلداسپوتا:

کود-خیار

خیار بعد از کاشت به مواد مغذی مانند ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن و … نیاز دارد. اما اگر بخواهیم تک تک این مواد مغذی و ضروری برای رشد گیاه خیار را جداگانه به خاک این گیاه اضافه کنیم کاری است خیلی طولانی و هزینه بر. پس باید بفکر راه دیگری بود. مامی خواهیم کودی را به شما معرفی کنیم که تمام این مواد را شامل باشد. کود مایع خیار گلداسپوتا کودی کاملا تخصصی است که حاوی ازت ، فسفر و  پتاسیم همراه با کلیه عناصر ریز مغذی آهن، منگنز، روی، بر و همچنین گوگرد می‌باشد. این کود دارای تمام عناصر مورد نیاز خیار سبز است. پایداری و دوام این کود در خاک زیاد است. مصرف این کود باعث زودتر سبز شدن بذر در خاک می‌شود. همچنین زمان کاشت تا شروع باردهی را کاهش می‌دهد کود گلد اسپوتا خیار باعث ایجاد ریشه‌های بیشتر و گسترش ریشه در خاک و همچنین رشد بوته‌های قوی و ضخیم خواهد شد. این کود باعث گلدهی بهتر محصول شده و درصد بیشتری از گلها تبدیل به خیار می‌گردند. در نهایت باعث عملکرد و تولید بهتر در خیار می‌گردد.

 

لذت باغبانی

توی این پک فوق العاده،لذت باغبانی رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! لذت باغبانی رو سریع یاد بگیر گلخونه خودتو راه بنداز یا حتی پول در بیار!

 

کود مایع گلداسپوتا در سه مرحله محلول پاشی انجام می‌شود.

مرحله اول: 20 روز بعد از انتقال نشاء به زمین اصلی به میزان 1 در هزار.

مرحله دوم: دو هفته پس از مرحله اول به میزان 1 در هزار.

مرحله سوم: سه هفته پس از مرحله دوم به میزان 1-2 در هزار.

 

چرب زبان

با این اپلیکیشن ساده، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 

نکات زیر را در نظر داشته باشید:

2- دلفارد 8 – کریستال کاملا محلول (بدون کلر و مواد شوری زا)

گرچه خیار در بین ریزمغذی ها به منگنز بیشتر علاقه دارد، اما از مصرف مستقیم کود های منگنز به دلیل اثر متقابل روی سایر موادغذایی باید اجتناب نمود. دلفارد 8 ترکیب بسیار مناسبی است که مصرف مداوم آن نیاز غذایی خیار را برطرف می کند و باعث افزایش عملکرد آن می شود. البته برای جبران کمبود بعضی از مواد غذایی با توجه به شرایط محیط کشت و مشورت با کارشناس، استفاده از کودهای محلول در آب ارژن توصیه می گردد. دلفارد 8 کریستالی است کاملا محلول در آب که با استفاده از مواد اولیه درجه یک، اختصاصاً برای تغذیه خیار با کیفیت مطلوب و عملکرد بالا تولید شده است. عناصر ریز مغذی به صورت کلات هستند. در ترکیب این کود هیچ گونه ماده مضر و شوری زا وجود ندارد.

آنالیز این کود به این قرار است:

 

پست مشابه : نکات بسیار مهم در مورد کاشت خیار و نگهداری آن برای کسب بهترین نتیجه

الف- محلول پاشی (Foliar Spray)

در روش محلول پاشی دلفارد 8 را با غلظت 2-3 در هزار در تمام دوران رشد با سمپاش معمولی (اگر فشار سمپاش زیاد باشد به تناسب غلظت بالاتر می رود) و به تنهایی یا همراه سموم دفع آفات نباتی می توان محلول پاشی کرد. در گلخانه و مزارع باز پس از گذشت یک ماه از تاریخ کشت می توان محلول پاشی را آغاز کرد. تکرار استفاده از دلفارد 8 ایجاد مسمومیت نمی کند. در زمان برداشت برای بهبود کیفیت محصول، بهتر است بوته ها را با ارژن BC هم محلول پاشی نمود.

ب- مصرف در آب آبیاری (Fertigation)

مزیت استفاده بیشتر از این کود به دلیل تجمع کود و شوری خاک گلخانه ها می باشد. چون در گلخانه ها با توجه به نیاز مداوم به مصرف کود و برای جلوگیری از تجمع کود و شوری، بهتر است مرتباً این کود را در سیستم آبیاری حل و طوری مصرف نمود که در هر نوبت به هر بوته یک گرم برسد یا به عبارتی به هر واحد هزار متری 1 تا 2 کیلوگرم داده شود. در مزارع باز نیز معادل هر هکتار 20 کیلوگرم در زمان شروع باردهی لازم است.

ج- از طریق خاک

از طریق خاک نیز مقداری معادل روش آبیاری و به فاصله کمی از بوته ها داده شود. برای اصلاح خاک و افزایش ماده آلی و کاهش pH در زمان کشت، استفاده از کود آلی-معدنی داج 5 توصیه می شود.

معرفی چند کود دیگر:

کود کامل اختصاصی خیار (پومد): مصرف به صورت کود آبیاری و محلول پاشی با بسته بندی 10 کیلوگرمی بصورت پودر بفروش می رسد.

کود-پومد

کود مایع مخصوص خیار و گوجه فرنگی : مصرف بصورت مایع که سبب جلوگیری از سفیدک گیاه می شود.

کود-مخصوص-خیار-و-گوجه

از اینکه سایت ما را انتخاب نمودید سپاسگذاریم. چنانچه سؤالی در زمینه این مطلب دارید، لطفاً در بخش نظرات آنرا با ما در میان بگذارید.

منبع: هنر فردی
هنر فردی
رایگان
دریافت فایل
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403، ساعت 20:05